Životní cesta dýmkaře #4

Prorokoval jsem ti život plný dýmu a mé karty nelhaly. Došel jsi daleko, můžeš ještě dál! Fíha, to zní jako citát od travel blogerky. Svým dýmkařským uměním a světonázorem můžeš obohatit komunitu a rozvíjet pro svět náš nezdravý koníček. Jaký je plán B? Kouřit jen tak pro radost na věky věků. Panebože, má někdo vůbec plán C?! Ano, pověsit časem šlauch na hřebík...

životní cesta dýmkaře
Jdeme do finále!
Stárneš, vole? Zcela jistě. Dnes už by tě na AF s RZU neutáhli ani párem Hummerů. Jen si zavzpomínej na první krůčky, pobav se nad svými začátky v komunitě a připomeň si tvrdou dřinu, která tě vynesla mezi zkušené dýmkařské harcovníky. Hotovo? Výborně, je čas zvolit si životní dráhu! Zkusíš to v dýmkařské profesi? Kouření za peníze, fejm, dřina a tak. Nebo jinak, co takhle natáčet Čau dýmkaři a roztočit to na naší scéně coby dýmfluencer? Pokud na vše zmíněné sereš, je ti věnován závěr, bejbe.

Makat budeš

„Synu, opravdu si myslíš, že tě nějaké kouření uživí? Vydrží to maximálně pár dalších let, zakáže se to a co budeš dělat? Najdi si nějakou normální práci, vždyť takhle přijdeš o nejlepší léta svého života! Cože, e-shop s dýmkami? Ses zbláznil...“

životní cesta dýmkaře
Nezahálej, marš do práce
Rozhlédni se kolem, dýmkařské podnikání šlape. Desítky nových podniků, čerství hráči v e-shopovém rybníce, na ulici hodíš šutrem a trefíš výrobce dýmkařského kdečeho. Pouští se do toho kdejaký lajk, ty se svými dýmkařskými zkušenostmi a tisícem zkouřených korunek máš dozajista lepší startovní pozici. Do čeho se můžeš pustit?

  • E-shop po dýmkařsku – býti kupcem snadno a rychle. Po zevrubné analýze jsi zjistil, co na trhu chybí a co místní zmlsaní dýmkaři chtějí. Dáš tomu právní formu, vyklidíš kumbál, obepíšeš značky a distributory. Ožralý poskládáš za noc web, nakoupíš lepící pásku a krabice. Nafotíš produkty, které se po cestě nerozbily. Bem, hraješ! Je na čase získat všechny influencery a zaspamovat dýmkařské skupiny. Všichni mají kamenné pobočky? Hned to stavěj, a to lepší, větší a třeba na Vysočině.
  • Manufaktura – výroba, tuning a chemie. Uštrykovals klíčenku a z klacku nožíkem upižlal náustek? To nestačí! Kup 3D tiskárnu, postahuj free vzory a sekej náustky ve stylu péra, Putina a Avengerů jako Baťa cvičky. Jestli se ti do bytu vleze i hrnčířský kruh s pecí, vytoč si korunky a hliněné tarbuše. A když tam vměstnáš i chemické nádobíčko, založ si tabákovou varnu. Jo, ty bys chtěl dýmky? To už musíš z bytu ven..
  • Dýmkařský podnik – tvé vlastní království. Už jsi byl v 10 podnicích a utratil tam majlant? Výborně, máš kvalifikaci na založení vlastní dýmkárny. Zaber prostor bývalé herny, uspořádej loupežné přepadení blízké prodejny IKEA a poohlédni se na pracovním trhu po otrocích, které již omrzelo jezdit s Woltem. Barmanský, dýmkařský, hasičský i marketingový kurz v kalendáři. Ne, nejdřív to chce přece název. A logo plus účet na Instagramu. First things first. 
  • Cateringová jízda – kočovná pouť s dýmkama. Vykliď druhý kumbál a naplň jej mobilním dýmkařským arzenálem, bannery, letáčky a hygienickými náustky. Kup obstojný Favorit, nabouchej jednoduchý web na Wixu a založ si socky. Co teď? Napíšeš do svatebních myčka skupin, zašlých barů a místních diskoték, kontaktuješ strojírenský veletrh, kulturní akce a fesťáky. Roztoč kola, zařaď drive a cestuj po republice rozdávajíc dýmkařské potěšení.
  • Povoláním pašerák – straight outta Telegram. Tabák je drahý, říkáš? To asi nezměníš, ale můžeš to obchcat a ještě na tom vydělat, a to pouze s nízkým rizikem pobytu na Pankráci! Nažhav linku a kontaktuj Rusko, Ukrajinu a Polsko. Što ty mje gavariš? Ehm, spoustu tabáčku si pýtam. Cool, tabák skrytý v podlážce dodávky dorazil, je na čase udělat kilometrový seznam se spoustou emotikonů a plácnout jej do telegramových skupin. Když jsi střelec, nasypeš to i na FB. A nezapomeň dělat marketing, akce a dovážku dronem klidně až před dveře – konkurence je vysoká.
  • Otrok ve světě dýmu – kariéra zaměstnance. Pche, k čemu stresovat s firmou či na volné noze. Nechej se v dýmkařském kšeftu zaměstnat. Léta strávená v dýmkárně jsou zlatá, těch nových lidí, pracovních nehod, večírků, co zažiješ. Můžeš dýmky prodávat a z vlastní zkušenosti mohu říct, že je to skvělá zkušenost. Lze pomoci také ostatním s výrobou dýmek, tabáku a příslušenství, dělat grafiku, marketing, logistiku a jiné podpůrné činnosti. Ale, no, ehm, uživí tě to? Spočítej si to, šéfe!
Představ si, že každou z těch profesí děláš pořádně a profesionálně, ne jako Pat a Mat v kombu Adamem Sandlerem. Já to popsal právě takhle, avšak ke každému džobu chovám respekt a stateční podnikavci v branži to povětšinou dělají úžasně. A ty můžeš taky! Vřele ti doporučuju zabřednout do mého slabopisu na téma podnikání v dýmkařském průmyslu a dozvíš se vše podstatné! Co tě čeká a nemine, pokud se do toho vrhneš s vervou, kešem, znalostmi a správným vybavením?

Když se ti po léta daří budovat a prorážet (:O), tak se v rámci průmyslu časem můžeš stát expertem. To je nejenom výborný dýmkař, ale i manažer – umí natavit procesy, vyřešit problém, plánovat do budoucna a rozvíjet mladé dýmkaře informacemi, praxí nebo produkty. Ukazuje směr a motivuje ostatní. Expertů je v komunitě i průmyslu relativně málo (nízké desítky duší), protože trvá léta dostat se do tohoto bodu a dotyčný musí kurva chtít a rozvíjet se víc než Honza Plavec. #chuťrůst

Takový pánko přispívá do komunity, pomáhá budovat dýmkařskou kulturu a celkově rozvíjí scénu svou prací i názory. Hlavně zažil už mnoho situací s dýmkou i lidmi a ví, jak je řešit. Jedním z nejcennějších artiklů je pro něj zpětná vazba, dokáže ji použít a vytěžit. Jeho výhodou a zároveň profesní deformací je schopnost nahlížet na danou věc z mnoha úhlů pohledu – oko a názor laika již ztratil. 

Zrodil se dýmfluencer!

„Co že děláš na tom Tik Taku? To je mi móda, u Joviše. Takže jsi jedním z těch magorů, co točí a fotí všechno možné, dává svoje soukromí na internet a sbírá ta srdíčka, palce či co? Dnešní svět se zcvoknul. To lidi opravdu zajímá? A ještě k tomu o dýmkách, to mi hlava nebere.“

životní cesta dýmkaře
Není rýč jako reach
Hej ty, vlivníku. Před tím, než budeš schopen ovlivnit alespoň vlastní mámu, musíš něco vytvořit. Jestli v sobě nacházíš kombinaci zkušeností, schopnosti se audiovizuálně, textově či gejzírem slov z pusy vyjádřit a dobrého nápadu v kebuli, můžeš se stát tvůrcem. Ale jakým?

Ve sféře dlouhých šlauchů a barevných tabáků se můžeš stát například blogerem, to jest mým kolegou. Najít si platformu, vyšperkovat vzhled, zvolit písmo Comic Sans a zařídit všechny technikálie, je to nejmenší. Druhá část je složitější, musíš umět alespoň trochu psát. Pokud píšeš jako komentátor na Novinkách, ve slově gramatika si nejsi jistý správným i/y a tvůj styl je nudně popisný, číst to po sobě budeš nejspíš jen ty sám. Spousta začínajících pisálků v dýmkách na tom zkape. Třetí část tvoří obsah, ale jaký? Informativní, naučný, zábavný, kritický – vyber si. Zkusit můžeš recenze, porovnávačky, názorové glosy, výzkumy, kvízy, návody, how-to atd.

Pokud na vlastní platformu prdíš, v nabídce je YouTube, Instáč, Tik Tok, Twitter, Telegram, Twitch či Discord. Mužeš natáčet videa, nahrávat podcasty, tvořit textové či audiovizuální posty, infografiky, memečka a tak podobně. A tvé zaměření, budoucí dýmfluencere? Fušovat téměř do všeho, jako já, bych ti pro začátek nedoporučil. Zásobuj nás informacemi ze světa dýmek jako HookahWeek, hodnoť podniky ve stylu @ukazdymku, natáčej recenze a tutoriály inspirován Pajty s ResolutionTV, zásobuj nás mixy a setupy jako @czech_hookah nebo @hookahcz, případně sdílej progres z tvorby ultimátní sbírky jako @shisha.collector. A víš ty co? Nemusíš dělat nic z toho, protože pokud najdeš oblast neprobádanou a pro tebe zajímavou – směle do toho, buď autentický a přispěj do komunity něčím hodnotným!

Jít do toho od začátku s tím, že chceš ty lajky, produkty zdarma, pozvání na vybrané akce, fejm a zlaťáky, se nevyplatí a něco to vypovídá o tvém egu, maj boj. Když vytrváš, budeš sázet tvorbu na pravidelné bázi a zamakáš na sobě i obsahu, dostaví se časem kýžený úspěch. Když budeš falešný, nepřipustíš jiné než své názory nebo až příliš amatérský, komunita to pozná a nebude tě brát příliš vážně. Ať už budeš inspirovat ostatní, pomáhat s výběrem dýmek a tabáku, ukazovat svůj dýmkařský progres, informovat nebo bavit – držím ti palce! Skvěle jsme na tohle téma pokecali v podcastu s Daliborem, nabídni si.


Dýmkosaurus

„Připomeň mi, synku, kdy jsi to vlastně začal s těmi dýmkami? To už je let, co jsme tě s tátou přistihli s dýmkou v pokojíku. Na to, jak už dlouho kouříš, máš pozoruhodně dobrou kondici. Když se mi tě tehda nepovedlo od dýmek odlákat, jsem ráda alespoň za tohle.“
životní cesta dýmkaře
V dobách dávných, kdy Nakhlu kouřil každý...
Tvá láska k dýmkám tě s lety neopustila, což je v kombinaci s pevným zdravím opravdový jackpot! Roky plynou a ty nemáš potřebu se zapojovat do tvorby či podnikání v branži, to je zcela v pořádku a také osudem naprosté většiny dýmkařů a dýmkařek. Je možné, že ses za celou tu dobu neseznámil s komunitou a nebyl vlastně vůbec hardcore dýmkař – pár takových jedinců jsem již potkal. V opačném případě jsi na scéně opravdu dlouho, patříš do staré gardy pamatující začátky a vývoj dýmkaření u nás. Stal ses dýmkosaurem, milý starý.

Rád se vracíš do minulosti a vzpomínáš na dýmky již vykouřené. Levný tabák, prachsprosté vybavení, dávno zavřené čajovny, staří komunitní známí a legendární příchutě – zkrátka staré dobré časy. Trendy ještě sleduješ? Je možné, že kroutíš hlavou nad tím, co se dneska děje v komunitě a vymýšlí na poli produktů. Máš svůj osvědčený nabíjecí styl, vybavení a oblíbené tabákové značky. Stal ses tak trochu lhostejný k pokusům a experimentům. Neřešíš dýmkařské hádky, případně v nich figuruješ jako hlas rozumu, dýmkařský senior nebo lidový soudce. Dýmkařská sbírka? Tu jsi z velké části rozprodal, protože nové zimní pneu a dovolená v Gdaňsku něco stojí. Stal se z tebe tak trochu zamrzlý dýmkař, chce to přidat uhlík!

Ty vole, líčím tě tady jako dědu ze starobince na plicní ventilaci pomalu. Klídek, můžeš dýmkařit přes deset let a stále si udržovat elán! Takových dýmkařů je v komunitě i průmyslu spousta, jsme už taková dýmkařská famílie. Díky našim zkušenostem jsme schopni poskytnout radu, nadhled, konstruktivní kritiku i lehké hejty a legraci v diskuzích. Dýmky jsou našim životním koníčkem, stále se snažíme zlepšovat, pomáhat komunitě a něco tady vybudovat. Jakmile se do tohoto bodu, drahý dýmkosaure, dostaneš – máš vystaráno. Nechť tě provází dým, navždy!
 
Dýmu zbavený

„Jak už je to dlouho, co jsi přestal? Pamatuji si, že jsi byl s dýmkou nerozlučná dvojka. Chápu, asi to byla jen taková fáze. Čím se bavíš aktuálně, mladej?“

životní cesta dýmkaře
Prásk! Tu máš vázo, zdechni šlauchu.
Je to takový ošklivý a skoro bych řekl zlý, zlý, pane řediteli, nepěkná věc. Tady se neztratila třídní kniha, nýbrž chuť dýmkařit. I to se stává! Poznal jsem za těch 13 let dýmkaře, kteří byli na vrcholu tvorby či jen dýmkařili ostošest, a přesto se dýmek vzdali. Několik z nich ze zdravotních důvodů, většina z toho zkrátka vyrostla. Říkám si, jestli mě to někdy taky dostihne.

A to je, má hordo, konec této série hloubavých výprav do nitra dýmkařské duše. Jestli se vám formát líbil, dejte vědět a za čas se zamyslím nad dalším dýmkařským tématem! Dejte si to, bitte, hezky od začátku až do konce – Životní cesta dýmkaře poprvé, podruhé a potřetí.

Jakub Kopáček

Žádné komentáře:

Okomentovat

Instagram