Dýmkařský průmysl #1 – Vytvoř něco!

Po Dýmkařské bibli přichází zbrusu nová série článků ze světa dýmkařského průmyslu! Je na čase do vašich dýmkařských palic nalít vědomosti i z této oblasti, aby z vás byla vzdělaná sebranka, která ví, jak to ve světě výroby a prodeje dýmkařského tovaru funguje. Oujé.

!!!
Během těch let, co si plním plíce dýmem, se na mě obrátila celá řada začínajících i zaběhlých výrobců „dýmkařského kdečeho“. Jejich podnikatelské příběhy plkaly o úspěchu, ale i strastech, fuckupech, propocených trenýrkách, špatné reputaci a kopírování. Rozhodl jsem se hodit očkem po cestě k vytouženým dýmkařským produktům, a to pěkně krok za krokem. Každý měsíc v roce komunita vyplivne nové výrobce, kutily a bastlíře. Tento nový seriál tedy věnuji právě jim a všem dýmkařským duším, které by chtěly nahlédnout pod pokličku dýmkařského průmyslu.

Mám nápad!

Přání je otcem myšlenky a ta je hnojem prvotního nápadu. Obvykle se zrodí v dýmkařské palici, ale není nouze ani o ty dýmkou nepolíbené. Architekti, barmani, truhláři, studenti, manažeři, chemici, obráběči kovů i filozofové – ti všichni mohou vymyslet to pověstné „dýmkařské kdeco“. Tito tvůrci si přejí prvotně něco změnit, třeba kvalitu produktů, nabídku služeb nebo stav svého bankovního konta. Nebo si prostě splnit sen, vole! Myšlenkový červík začíná hlodat.

Dýmkaři mají výhodu, jsou to uživatelé již stávajících produktů, služeb a návštěvníci dýmkařských podniků. Ti nepolíbení to mají těžší, protože nemají styk (:O) s dýmkami ani komunitou, a že takových výrobců jsme tu měli celou řadu. Nápadů na dýmkařský produkt či službu je ale všude jako hub po dešti a ten váš hříbek se ztratí v lese, když to není sakra masitý pravák: toho si chce odnést domů každý!


Sebelepší nápad však naráží na toho největšího sabotéra. Kdo to je? No, přece vy samotní. Kolikrát už jsem vymyslel dýmku z bidetu, kosočtvercové skleněné monstrum na podstavci či dýmkařskou službu na dodávku tabáku do schránky na měsíční bázi... ale co? Vykváknul jsem se na to. Dokud nekopnu do prdele sám sebe (a to je bez vícečetných zlomenin velice těžký úkol) nebo mě k tvorbě nedokope nikdo jiný, mnohokrát prostě zůstane jen u nápadu. Ten si hodím do šuplíku, nebo zkrátka zapomenu. Když se mi ale na zadku rýsuje solidní modrák, vznikají povedená díla jako tento blog, Dýmkařská bichle a mnohé další. Tak pojďme tvořit!

(Ne)umím

Tak jo, je třeba si říct, co vlastně dokážete. Ale jako fakt, protože to, že umíte odpisovat vodoměry nebo jazykem udělat ruličku, to není dobrý základ. Pokud nemáte kopec zlaťáků jako Strýček Skrblík a na všechny tvůrčí i jiné práce nenajmete stádo nevolníků, jste v tom sami. Pokud disponujete šikovnými kamarády, kteří jsou povolní, to už je dobrý základ! Co dalšího do základní výbavy?

Tvoříte vodní dýmku, hodí se:
  • technické kreslení (Autocad, CATIA, SketchUp, Blender) a 3D modelování (vizualizace)
  • tvorba grafiky (Photoshop, Illustrator, CorelDraw, Canva)
  • dílna + nemít obě ruce levé
  • znalosti fyziky (materiály, vedení tepla atd.) a chemie
  • a mnohé další...
Tvoříte tabák, hodí se:
  • znalost chemie (chemické procesy, vztahy, volba vhodných substancí)
  • znalost legislativy (výroba, registrace výrobků, omezení, daňový sklad atd.)
  • tvorba grafiky (Photoshop, Illustrator, CorelDraw, Canva)
  • výrobní zázemí a kvalitní vybavení (kuchyňské váhy, plotna s regulací tepla, vařič/trouba)
  • crash testy a dýmkaři k testování
  • a mnohé další...
Mimo produktových skills by se z vás měl stát:
  • pouliční ekonom (DPH, cenotvorba, účetnictví)
  • marketingový ninja (sociální sítě a community management, PPC reklama, promo akce, klasická reklama, eventy)
  • obchodní stratég (maloobchod/velkoobchod, budování kontaktů, návštěvy veletrhů, obchodní duch)
  • komunikační hvězda (férové jednání, aktivita v dýmkařské komunitě, přehledná komunikace)
  • legislativní démon, firemní zvíře
  • webový génius (tvorba prezentačního webu/e-shopu)
  • a mnozí další...

Vylézají vám z toho oči z důlků? „TOHLE VŠECHNO MUSÍM JAKO UMĚT?!“ Nemusíte, že jo. Existuje pouze málo geniálních všeumělů, většinou se učíte za běhu. Na vše si lze také najmout chytré otroky a vy můžete být jen vizionáři, na to však potřebujete vykrást obchod s chlastem a vše to poplatit či splašit investora.

Tvořím veledílo

Máte nápad a alespoň část nezbytných dovedností i nějaké to vybavení, pojďme to rozvinout. Vaše veledílo je pravděpodobně:

Vylepšení, more

Vezmete existující koncept produktu/služby a vytuníte ho podle svých představ. U dýmek to byla třeba modularita. Z uceleného, špatně přenositelného těla vznikla rozložitelná, dobře přenositelná těla – mega praktické! U tabáku například změna balení ze sáčků a krabiček na plastové dózy. Jeden malý detail, který napomohl k delší životnosti tabáku a zjednodušil skladování. V dýmkařském podniku (beru jako službu) se stal božím vylepšením pravidelný dýmkařský servis – prodloužila se doba kouření i kvalita dýmu a chuti.

Tvé vylepšení může řešit nějaký aktuální neduh nebo zaplácnout problémy, které nejsou na první pohled zjevné. A zákazník/uživatel si potom řekne: „Aha, to mě nenapadlo! Tohle je vlastně LEPŠÍ.“

Nové pojetí, kámo

Pojďme to celé překopat. Tradiční dýmky jsou nudné, tak uděláme celoskleněnou a hodíme ji na trojnožku! Tabák z propláchnuté Virginie je strašně slabý, zkusme třeba Burley a pojďme fermentovat! V čajovně je tuna orientálních hloupostí, uděláme podnik ve skandinávském stylu, hrát bude trip hop namísto Dana Nekonečného a pojmeme to jako shisha bar!

Nové pojetí je větrem do plachet dýmkařského průmyslu. Neobjevujte dvakrát Ameriku, pošlete kreativitu na trip a nechte ji řádit. Jen díky tomu máme dnes trilion různorodě pojatých dýmek, speciálních tabákových směsí a netradičních podniků. Anebo nemáme? Tak tvoř!

Revoluce, bro

„A sestoupil k nám dýmkařský bůh z mraků, daroval zázrak a změnil hru.“ Jednou takovou revolucí v dýmkaření byl a je Kaloud Lotus – jednoduché, byť promyšlené, zkrátka nové pojetí heat managementu. Ano, i před ním tu byla Badcha a jiné nástavce, nicméně Lotus byl jiný a po čertech efektivní. Revolučním přístupem k tabákům bylo zase přidání melasy a chuťové složky do směsi, což vytvořilo nový tabákový trh a definovalo moderní dýmkaření. Podnikovou revolucí byl vznik tradiční české dýmkařské čajovny, která nemá ve světě obdoby. Čajovny zrodily generace čajařů i dýmkařů a právě díky nim máme početnou dýmkařskou komunitu. Dokázala tohle nějaká libanonská kavárna? Zcela určitě. Fungovalo by to v masovém měřítku u nás? Sakra ne. Je tedy v naší kotlině dýmkařská čajovna revolucí? To si piš, že je.

Revoluční produkty/služby nevznikají přes noc, trvá to měsíce i roky. Máte pocit, že už v dýmkařském světe bylo vše vymyšleno? Ani omylem. Strhněte si klapky z očí a pohlédněte mimo dýmkařský průmysl, využijte znalosti z úplně jiných oblastí a propojte je s vodní dýmkou!

Kopíruju, tedy inspiruji se

„Proč vůbec něco tvořit, když mě stejně zkopčí...“ Jo, tohle slýchám často. Je to tak, v dýmkařském průmyslu není nikomu nic svaté, to platí hlavně pro Mongoly Číňany. A víte, co se nejčastěji kopíruje? ÚSPĚŠNÉ produkty! Kaloud Lotus, Wookah, Meduse, MattPear, Tangiers atd. Váš produkt/služba musí být sakra tím nejlepším/nejzajímavějším dostupným v dané oblasti, aby zaujal kopírovače. To je jedním z indikátorů úspěchu, protože lidi chtějí vydělat na vašem, evidentně funkčním a vymazlném nápadu. Nebojte se toho, dřív nebo později se to stejně stane. Ohrozí vás to? Pravděpodobně. Jak proti tomu bojovat? Buďte lepší než všichni vaši kopírovači! To se lehko řekne...

A teď ty role obrátím. Snažíte se vytvořit dýmkařské kdeco. Pokud jsi dýmkař, tak to máš blbé, protože ubránit se různým vlivům a inspiraci u „zajetých produktů“ je téměř nemožné. Tvoje výhoda je ta, že už víš, jak to v dýmkaření chodí. Možná. Jestli s dýmkařením nemáš nic společného a stejně chceš v dýmkařském průmyslu zazářit, tvá dýmkou nedotčená mysl může být semeništěm kreativity a nových řešení, které dýmkaři nevidí. Tvá očividná nevýhoda je, že fakt netušíš, o co go v dýmkařském světě.


Já to vidím tak, že tu máme v podstatě dva tábory. Není to Aliance a Horda, ale dva přístupy ke kopírování a inspiraci. Kam se přidáte vy?

Kopírování je zlo!
  • snižuje zisky vynálezcům
  • kazí reputaci původnímu produktu/službě (kopie bývají většinou méně kvalitní než originály)
  • (téměř) nepostižitelné (mezinárodní žaloby, tlak na distributory, velice nákladné)
  • sere vás, když vaše produkty/služby někdo okopíruje (pokud to neberete jako „úspěch“)

Příští štace? Inspirace!
  • oživení trhu (nová pojetí, větší škála cen, rozšíření nabídky)
  • dotažení prvotního produktu k „dokonalosti“ (subjektivní, většinou se to spíš zesloní)
  • kopie přitáhnou pozornost i k původnímu produktu
  • přiznaná inspirace může vést ke spolupráci s původním vynálezcem a k vylepšení původního produktu/služby jako celku
  • licencování produktů (patent/průmyslový vzor  zdroj výdělku pro vynálezce)
Vlastní či firemní triko?

Tohle bychom měli, veledílo promyšlené, tak šup k vývoji a přípravám. Jedním ze zásadních rozhodnutí, které musíte vzít v úvahu, je výběr vhodného dresu. Buďto vlastní trikot, nebo firemní barvy.

„Moment, ale já nemusím podnikat, abych prodával svůj tovar (např. hygienické náustky)!“ Vážně? Pokud to myslíte se svým výtvorem vážně a neděláte ho jen sobě pro radost, musíte vstoupit na trh. Jistě, můžete to prodávat tzv. bokem, bez faktury a skrývat se před Andrejem, ale to je paběrkování. Distributoři a obchody vyžadují regulérní obchodní vztah, a ten se svými fotkami na FB, prodáváním přes direct zprávy a penězi z ruky do ruky fakt nenaplňujete. Nejste plátci DPH? Distributorům zamávejte, žádný za vás nebude odvádět daň dvakrát. Lákavý je fakt, že nemusíte řešit spoustu věcí a legislativy týkajících se právě firem. Vlastní triko má však těch omezení mnohem více, proto naskočte na podnikatelskou vlnu!

Já, firma

Možnosti jsou dvě, a to volná noha nebo založení firmy. Pokud chcete podnikat sami na sebe, stačí k tomu živnostenské oprávnění (v 99 % případů činnost volná). Pak zajít pozdravit na zdravotní pojišťovnu, z OSSZ si vás najdou sami. Hurá, můžete fakturovat, (ne)platit DPH, uzavírat smlouvy, vést účetnictví atd. Více žvástů zde.

Dále tu máme založení firmy. Často podnikáte s parťáky, to je běžné u dýmkařských podniků. Firmu si musíte vyběhat, nebo zacálovat jiné firmě, která vám ji udělá na klíč. Každopádně potřebujete kvadrilion dokumentů, na úřadech budete vyšlapávat důlek. A není to levné! Těch hovadin je opravdu fůra, navštívíte např.:

  • živnostenský úřad
  • katastrální úřad
  • finanční úřad
  • obchodní rejstřík
  • rejstřík trestů
  • notáře
  • zdravotní pojišťovnu
  • ČSSZ
  • banku
  • a všude jinam, kam vás specifický typ podnikání zavane...
Další info zde.

it crowd death GIF by Flash Bang Media

I já mám tato kolečka za sebou, úplně chápu lidi, kterým se do toho nechce. Ale podnikatelské triko, ať už osobní či s.r.o., je důležité! Tak se nezalekněte.

Od nápadu k výrobě

Uff, tak konečně máte vhodný základ. Samozřejmě můžete vyvíjet i bez všech těch keců nahoře, váš produkt/služba je přeci alfou a omegou. Když jste si to vše promysleli, můžete tvořit a firemní trikot nasadit až těsně před cílem, proč ne. Připravte se, od této chvíle už to není pouze o vás!

Zpropadení dodavatelé

Pamatujete si, jak jsem psal, že už to není pouze o vás? Neasi, končil tím minulý odstavec. Každopádně bingo! Ať už tvoříte produkt, službu nebo jiné dýmkařské kdeco, dozajista se vám všechny potřebné součásti neválí doma v šuplíku. Materiály, krabice, nábytek, dýmky do podniku, web a hosting, grafika atp. Potřebujete dodavatele! Vše musí dodat nejlépe ihned, za nejvýhodnější ceny a v odpovídající kvalitě! Ajaj, od této chvíle už na někoho spoléháte.

Hledání dodavatelů je jako rodit ježka prdelí. Jde to, dře to, občas to píchne nebo se úplně zasekne. Obepíšete/navštívíte klidně i desítky dodavatelů, někdo je moc drahý, další nekomunikují, jiní dodávají zmetky, ostatní mají zpoždění nebo s vámi vyběhnou jiným způsobem. Na konci tohoto čertovského kolečka čeká (snad) ideální dodavatel nebo alespoň ten dostačující, který vylezl jako tajenka z křížovky kompromisů.

Dodavatelé mohou zpozdit vývoj vašeho produktu/služby klidně o měsíce i řadu let. Představte si třeba, že jste za díly k dýmce utratili desítky tisíc a první várka dojde úplně zmršená. Reklamace? Krkolomný proces. Vrácení peněz? Běh na dlouhou trať. Máte z čeho vyrábět? Nemáte. Dáte dodavateli ještě šanci, nebo hledáte nového? Další týdny/měsíce zpoždění. Proto volte moudře! Ale stát se může cokoliv, 100% jistotu nemáte nikdy. A pokud se to prostě nepovede, inu, i takový fuckup je dobrým odrazovým můstkem k nasměrování správným směrem či překopání celého konceptu.

Související obrázek

Vývoj

Dýmkařské kdeco chce péči a proaktivní přístup. Propotíte spoďáry, budete makat ve chvílích, kdy se ostatní baví. Když si budete bastlit po víkendech, potrvá to věky – chytněte svůj volný čas za koule, zmáčkněte a uzurpujte ho pro účely vývoje. Mohou se z vás stát tajní agenti, na celý projekt uvalíte informační embargo a potají vytvoříte kdeco. V opačném případě se z vás stanou houby a budete nasávat informace, rady a know-how po dýmkárnách, kamarádech, v hospodě, na internetu i v kostele. Vývoj si to žádá!

Výroba

Vzhůru do výroby! Jasně, je obrovský rozdíl v tom, jestli vyrábíte dýmku, dýmkařské příslušenství, tabák, budujete dýmkařský podnik či vyvíjíte službu – všechno má svá specifika. Pokusím se to shrnout víceméně takto:

Dokážu všechno!
  • máte takové zázemí, že si dokážete od A do Z pokrýt všechny fáze výroby/vývoje
  • jste závislí pouze na dodavatelích, kompletaci řešíte na vlastní triko
Tu máš zadání, vyrob mi to!
  • celou výrobu/vývoj necháte na dodavatelích, k vám dorazí kompletní výrobek/podnik/služba
  • menší kontrola nad celým procesem (silničáři taky makaj pouze, když se na ně někdo dívá)
  • nákladný špás
Společným a mnohdy nejdůležitějším procesem u výroby dýmkařského kdečeho je proces testování. „TESTUJ DO ÚMORU!!!“ A teď vůbec, vůbec nepřeháním, vezměte si takového Masterchefa. Porotci na kuchaře neustále vřískají, aby ochutnávali připravovaný gáblík v průběhu celého procesu vaření. Tím však nechci říct, abyste jedli tabák nebo olizovali těla dýmek. Neexistuje, abyste po první pokusné výrobě hned vše pustili do světa. Každý proces, součástku, chuť a jiné aspekty vašeho díla je potřeba neustále zkoušet, podrobovat zátěžovým testům, ptát se na názor kolegů/kamarádů/komunity. Je dost dobře možné, že i bez toho je výsledný produkt fakt střela, ale tohle je takový zaručený postup, jak vychytat mouchy a správně si nastavit procesy. Oujé.

Výsledek obrázku pro homer cooks gif

Festival marnosti

Hups, dýmka špatně vyfrézovaná. Do hajzlu, ten tabák děsně škrábe. Omg, v tom podniku vlastně nejsou okna. Vytváření dýmkařského kdečeho je plné těchto WTF momentů. Mnohem větší legrace je, když se jich sejde několik najednou. V takových případech tvůrci proklínají bohy, hledají výmluvy, začnou si jiný vedlejší projekt, pošlou celý nápad komplet k šípku nebo odhodlaně přes překážky šplhají dále. To chce železnou vůli, motivaci a hlavně dostatek zdrojů. Manželka do vás ryje, protože třetinu rodinného rozpočtu topíte ve vázách a vysoustřužených tělech. Kamarádi naříkají, že jste jen samá práce a žádná zábava. Rodina s nuceným úsměvem podporuje už váš 10. prototyp a tak úplně nevěří ve váš úspěch. Uff. Uši vzhůru a makat, ono to přijde! Možná.

Prachyyy

Rozbijte prasátka, prodejte zlaté zuby a stáhněte si appku Zonky! Ať už je váš projekt mamutích rozměrů nebo velikosti oka jehly, jen málokdy jej vytvoříte s prázdnými kapsami. Tou největší investicí je váš čas, i ten něco stojí. Za co všechno budete s největší pravděpodobností ještě cálovat?

  • založení a provozování živnosti/firmy
  • zaměstnanci/otroci/nevolníci
  • vývoj a konstrukce produktu/služby
  • materiály, komponenty a jiný specifický hardware/software
  • daně, distribuce, logistika, marketing, účetnictví, právní poradenství atd.
  • a mnohé další prachy sající záležitosti, na které přijdete (většinou až) za běhu...
Tohle píšu hlavně proto, že dýmkařská komunita si mnohdy vůbec neuvědomuje, kolik peněz zahučí ve vývoji dýmkařského kdečeho. Stejně jako je vaše očekávání od dodavatelů, i komunita chce všechno hned, za levňocha a v prémiové kvalitě.

Výsledek obrázku pro money gif

Mimo tradiční způsoby financování, jako jsou poctivě vydělané peníze, únos bankomatu, půjčky a investoři, se můžete obrátit i na ty, pro které váš produkt/službu vyvíjíte! V dnešní době crowdfundingu vzniklo už bezpočet skvělých firem a produktů, nicméně v dýmkaření je to velice ojedinělá praktika. Z části proto, že různé portály (Kickstarter, Indiegogo, Startovač, Fundlift atd.) mohou mít problém s dýmkařskými produkty/službami (no jo, kouření (:O) v obecné rovině není zrovna podporované). Ale hej, dokud to nezkusíte, nezjistíte! Nemusí jít ani o crowdfundingovou platformu, stačí předprodej. Zjistíte, zda má o produkt někdo zájem a pokud ano, zlaťáky z předprodeje mohou financovat vaši tvorbu! Takže pokud chcete peníze na vývoj sehnat od dýmkařské komunity a jiných duší, pokuste se o to.

Mám produkt!

Nevěřím! Konečně? Velká poklona, a to myslím upřímně. Už teď jste udělali více než 99 % lidí, kteří dostanou nápad na dýmkařské kdeco. Dotáhli jste to do konce. Nebo ne? Jen tak pro zajímavost, máte tohle všechno hotové?

Dokončili jste vodní dýmku, měli byste mít:
  • balení, návod k použití (vytisknutý/na webu)
  • jasně stanovené ceny a marže (koncový zákazník, maloobchod, velkoobchod atd.)
  • dostatečnou zásobu materiálu k produkci nových kusů (nastane boom, máte co prodávat?)
  • promyšlenou distribuci (vlastní e-shop vs. distributoři)
  • cílovou skupinu a marketingový plán (recenzenti, sociální sítě, produktové fotky atp.)
  • produkt plně otestovaný (vychytané mouchy, výzkum trhu, finální produkt alespoň několik týdnů používaný)
  • přehlednou prezentaci dýmky (web/socky, fotky, dostatečně a trefně popsaný produkt)
  • a mnohé další...
Dokončili jste produkci tabáku, měli byste mít:
  • pokrytou legislativu (registrace tabáku, daňový sklad, track&trace, kolky, protikuřácká reklama na obalu atd.)
  • vhodné balení (krabička/dóza/sáček)
  • promyšlené názvy příchutí (lze odlišit speciálními znaky, barvami, tvary atd.)
  • finální recepturu (otestované látky, příchutě, tepelnou odolnost, sílu atd.)
  • vhodnou distribuci (vlastní e-shop vs. distributoři)
  • jasně stanovené ceny a marže (koncový zákazník, maloobchod, velkoobchod atd.)
  • dostatečnou zásobu materiálu k produkci (nastane boom, máte co prodávat?)
  • cílovou skupinu a marketingový plán (recenzenti, sociální sítě, produktové fotky atp.)
  • přehlednou prezentaci tabáku (web/socky, fotky, klíč k pochopení příchutí atd.)
  • a mnohé další...
Dokončili jste podnik, měli byste mít:
  • pokrytou legislativu (hygiena, hasiči, úřady, zkolaudovaný prostor atd.)
  • funkční odvětrávání
  • dobře rozloženou dýmkárnu, bar a jiné zázemí
  • dýmkařské a gastro vybavení, nábytek
  • funkční ceny, vhodné dodavatele
  • název podniku, logo, grafický design
  • řádně vyplněný podnik na Google (otevírací doba, možnost platby, adresa, kontakt atd.)
  • chuť obětovat většinu svého času novému podniku
  • a mnohé další...
Jestli jste to zvládli, tak jste sakra bohové! Je toho metrák, ale pochopte, vytvořit produkt/službu je jen začátek. Na to navázané procesy vás kopnou do zadnice mnohdy až v momentě, kdy je nutně potřebujete. Proto vás s nimi seznamuji už teď, i když je toho takový štos a vypadá to kurevsky nelibě.

Pojď ven, jako ofiko!

Je čas. Po všech těch eskapádách skládáte obětiny na oltář pohanských bohů, obalíte se amulety pro štěstí a doufáte, že vše klapne. Já vám to tak moc přeju! Tady je pár tipů nakonec, aby byl start vašeho prodeje hladký a nezřítil se po pár minutách ve vzduchu jako špatně aktualizovaný Boeing.

Výsledek obrázku pro praying gif

  • Nepoužívejte proboha odpočítávání startu prodeje, podělá se to častěji, než-li povede. Pak jste za trubce a komunita si z vás dělá dobrý den.
  • S prodejem nespěchejte, na rychlokvašky není nikdo zvědavý. Akorát vám to poškodí reputaci a při uvedení nového/pozměněného modelu budou zákazníci váhat. Špatná reputace se drží výrobců jako hovno boty, těžko se jí zbavuje.
  • Dnešní zákazníci jsou zmlsaní, musíte jim běžet naproti. A to jak? Skvělou prezentací. Jen jim natlučte do palic, v čem je váš výtvor jedinečný/lepší než ostatní. Samozřejmě to musí být podložené fakty, na marketingové bullshity se přijde velice rychle.
  • Naslouchejte komunitě, ale nezapomínejte, že nikdy nevyhovíte všem. Pro někoho drahé, pro jiné zbytečnost, pro ostatní must have věcička, pro většinu průměr. Najděte si svoji cílovou skupinu a těm prodejte i gumu od trenek, u nich jste správně.
  • Veletrhy jsou sice super, ale sakra nákladné. Řešíte to měsíce, stojí to ranec, honí vás čas a vždy se něco podělá. Radši si to vydejte hezky bokem a veletrh zkuste, až budete mít prostředky a už nějaké povědomí v komunitě.
Závěr

A tak to vidíte, budoucí tvůrci i řadoví dýmkaři. Vytvořit něco není jen tak, proto doufám, že si přečtením všech řádků doplníte informace a získáte snad i trochu pochopení pro ty, kteří se pachtí s dýmkařskými produkty/službami. Redakční opice se protentokrát opravdu zapotila! 

„A co se takhle zeptat přímo výrobců, Kubo?“ Dobrá otázka. Vypsal jsem vám své zkušenosti, které jsem načerpal z poradenské činnosti, podnikání, veletrhů, od samotných výrobců, z tvorby blogu i knihy a také více než 2 let vývoje inteligentních světelných podložek Manapipes. Jo, v tom jedu taky. Každopádně hned následující článek bude složený z vyjádření českých výrobců k tématům, které jsem nakousnul v tomto pilotním díle. Moje slovo není dogma, určitě se mohu v některých věcech mýlit a od toho je tu právě zvídavý dotazník. A tak to bude vždy s každým dalším dílem Dýmkařského průmyslu – moje zkušenosti + vyjádření výrobců.

Gratuluji a děkuju, že jste dočetli až do konce. Pokud máte i vy nějaké zkušenosti, nové poznatky či zajímavou historku z výroby, napište a já to rád zapracuju. Jestli chcete vyrábět a tenhle článek vám nestačí, nabízím placenou konzultaci vašeho díla. Stačí napsat nebo mi cinknout, hau!

THE END
POKRAČOVÁNÍ PŘÍŠTĚ
DALŠÍ DÍL: DÝMKAŘSKÝ PRŮMYSL #2 – TAJEMSTVÍ DÝMKAŘSKÉHO MARKETINGU

Jakub Kopáček

2 komentáře :

  1. Velice zdlouhavý "post", dozvěděl jsem se dost věcí o tom, proč bych nechtěl v tomto odvětví podnikat.
    Ale o tom jsem psát nezamýšlel, chtěl jsem ti vzdát hold za práci kterou zde odvádíš. Díky za mnoho poznatků.
    [lehce navážu na téma]
    Postavil jsem dvě vodní dýmky dřív, než jsem o nich něco věděl (nechť je jim země lehká, začali mi nového koníčka), po přečtení pár tvých článků o tabáku a korunkách jsem postavil "Barron's Nargile Mk. III" (název je můj, nekrást! XD), ta vcelku obstojně slouží jako dýmka na chatě, krásy moc nepobrala (ještě aby ano, když je z retro láhve na sifon), ale po stránce funkčnosti a podání chuti předčila očekávání. Začal jsem stavět "Mk. IV", jen teď sháním správné díly, ta bude upravený model své sestřičky (to je fuk, nezajímavé).
    Po přečtení tvé recenze na O2 a "nalezení" dýmek Hekkpipe jsem se rozhodl, že se "inspiruji", jako vázu použiji láhev Tatratea (za nápad Díky), a bude to snad použitelný model na chození po "výletech" ( či např. na koupaliště).
    Pokud se zadaří, tak bych se i pochlubil na fb skupině "Czech Hookah", jen nevím jak se tam dostat :D
    Díky za tvou práci.
    Matt

    OdpovědětSmazat
    Odpovědi
    1. Ahoj Matte, předně díky za ocenění mé práce, jsem velice rád, že ty články a vše okolo pomáhají nejen dýmkařské komunitě, průmyslu, ale inspirují i konkrétní lidi!

      Post je zdlouhavý, ale já neumím moc psát krátce a když mám inspiraci, už to ze mě leze :D Je to tak, práce v dýmkařském odvětví není žádný med. Snad si lidé uvědomí, kolik je za tím práce.

      Tvoje craftění je super, pokračuj! Udělej si to tak, ať to předně vyhovuje tobě. Držím palce do další práce.

      Pokud chceš do Czech Hookah, napiš mi na Fb a já tě přidám. Hau!

      Smazat

Instagram