Haló, proč je tabáku málo?

To je dobrá otázka. Po tabáku se rázem zaprášilo jako na rautu po chlebíčcích, nikde nic není. Čajovnám docházejí zásoby, slušní lidé si nemohou pořídit svůj Al Fakher a krabičky všech tabáků připomínají výukovou encyklopedii pro mladé záchranáře. Deprimuje vás štítek „Není skladem“ a přemýšlíte nad kouřením sáčkového čaje přelitého medem? Po dlouhé době jsme (téměř) všichni na stejné lodi.

Přes noc se to nestalo, to je všem jasné. Horší už je to s určením původu této kalamity. Pro ty, co se teprve teď probudili ze zimního spánku, zarecituji vám, jak na tom vlastně jsme:

Tabák není.
Co s tím?
neVím

S tím cígem mi to trochu ujelo, ale takhle to v e-shopech teď asi vypadá #thugtobaccolife

Co se stalo?

Moc toho z krabiček nezbylo
(zdroj: svetdymek.cz)
Dobře, teď už doopravdy. České dýmkařské e-shopy nemají tabák. Projíždění jejich stránek je jako sledování westernového filmu, kde přes náhorní plošinu lítá takový ten chuchvalec roští a děje se vlastně úplné hovno. Al Fakher najdete jen v těch nejblivajznějších provedeních jako jsou jablko, gum mastic, med či jasmín. Nakhla je již nadobro pryč, přiznejme si to. Náš přítel Habibi už se neschovává ani v nejzapadlejších trafikách. O zajímavějším zahraničním tabáku nemůže být ani řeč, Fumari, Starbuzz, Fantasia...všechno pryč. Co nám vlastně zbylo? Tabáky Al Sultan, Sindibad, Hookah - Hookah, Hookah FreakMedité, Prince Molasses a suchý tabák Salamander a Jeffs 7 Elements (jo, to je dobrota).

Když nejsou klasické padesátky, je jasné, že nebudou ani shoty po 10, 15 a 20 g. Kdo má problém? Čajovny a shisha bary, které staví svůj byznys na tabácích dostupných v ČR. Mají to opravdu těžké - musí používat tabák v jednotkovém balení, nemixovat vícero příchutí, tabák musí mít český kolek a musí být prokazatelně nakoupen (faktura, doklad). Tyto podniky tedy nezachrání 50 g přebalené příchutě, namíchané tabáky s melasou, ani nabídka tabáku od pašeráků (ledažeee..). Než se situace vyřeší, zachrání vás (bože, proč to říkám, neeee) použití vaporizačních past, šutrů a perel. Je to sice kekel z pekel, ale může to znamenat rozdíl mezi vaší další existencí a zánikem.

V České republice momentálně nelze udělat dýmkařský podnik s kvalitním výběrem tabáků a vhodnou přípravou, který by zároveň dodržoval veškerou legislativu. Nedá se počítat s tím, že se to v příštích letech změní. Spíše s návalem lidí, kteří si budou chtít kompenzovat úbytek tržeb po zákazu cigaret a za každou cenu si narvou do hospod/kasín vodní dýmky, nám nakonec zakážou i vodní dýmky. 

Proč je tomu tak?

Uff, tak komu to hodíme na záda? E-shopům, protože mají mít širší výběr tabáků a vytvořené zásoby? Nene, ty za to nemohou. Na tabáku se žádné obří peníze (legálně) vytočit nedají, leží v nich spousta prostředků, e-shopy musí pružně reagovat na legislativu a doprodat nevyhovující kusy do určitého data. V tomto případě to zapinkali jejich dodavatelé, respektive hlavní distributor do ČR, který je ale taky závislý na dodávkách. E-shopy a kamenné obchody jsou tedy z obliga, kdo dál?

Může za to Evropská unie? První zásah, částečně. Produkují mraky (zbytečné) legislativy a my k tomu vždycky přijdeme jako jeptiška ke kapavce. Krátký výčet věcí, které již stihla zregulovat - specifické barvy melas u tabáků, zdravotní varování s obrázky na krabičkách, zákaz zveřejnění obsahu nikotinu na krabičce a odkazy na chuť, vůni či aroma externích ingrediencí (ovoce, bylinky atd.).

Co ti naši politici a stát obecně? Také si přisadili a na základě evropské legislativy ratifikovali vyhlášku č. 261/2016 Sb. - Vyhlášku o tabákových výrobcích. Je veřejně dostupná, takže si to dílo zkázy a zmaru může prohlédnout každý sám. Zde několik perel:

Zakázaným prvkem nebo rysem jednotkového balení a jakéhokoliv vnějšího balení tabákového výrobku je dále prvek nebo rys naznačující ekonomické výhody, včetně výhod prostřednictvím tištěných poukázek, nabídek slev, distribuce zdarma, nabídek „dva za cenu jednoho“ a dalších podobných nabídek.
P.S. Ha, žádná sleva!

Obecné varování na tabákových výrobcích určených ke kouření zní „Kouření zabíjí – přestaňte
nyní“. Tento údaj musí pokrývat 50 % plochy (30 % u tabáku do VD), na které je vytištěn. Kombinované zdravotní varování musí pokrývat 65 % vnějšího povrchu přední i zadní strany jednotkového balení.
P.S. Tak nějak nezbylo místo na nic dalšího :(

Co tohle vše způsobilo?

  • Výrobci musí přebalit všechen tabák, který jde do oběhu v rámci Evropské unie. Každý stát si navíc tuhle legislativu něčím vytunil, výrobci musí dělat specifické mutace pro každou zemi a příchuť.
      • Dokážete si představit ty náklady? Se z toho zcvoknou. Důsledek je takový, že bude v následujících měsících omezený výběr příchutí, protože kdo má sakra zlaťáky na celé portfolio příchutí v novém hávu? 
  • Musí být vymyšlen nový systém označování příchutí. Nemůže už být v názvu ovoce, ani na obrázku? Vymyslíme něco nového - Medité (řecká abeceda), Al Fakher (piktogram, barva a číslo), Adalya (Mango Tango - Mng Tango), Absolem (Ostružina {Blackberry} - 8L@CK8ERRY) atd.
      • „Dal bych si žlutou jedenáctku se zeleným kosočtvercem.“
      • „Myslíte Al Fakher - Citrón s mátou?“
      • ...v tomhle bude bordel jak v tanku!
Podle ikony, barvy a čísla...to bude radost vybírat!
Jak z toho ven?

Trpělivost, mladý padawane! To je to jediné, co lze momentálně dělat. Medité je stále v oběhu, avšak v omezené míře. Nestíhají vyrábět! Představte si, že si najednou polovina čajoven v ČR začne objednávat ve velkém shoty Medité. Pro firmu splněný sen, se kterým, dle mého názoru, však úplně nepočítala. Takže výroba, přebalení, distribuce...to chce čas a peníze.

Al Fakher nakonec přijde, příchutí bude méně, budou v novém balení a možná trochu dražší (kompenzace nákladů za přebalení a rebranding). V květnu by už měla být situace lepší. Pro některé zahraniční značky však nejsme natolik zajímavým trhem z hlediska objemů, aby vytvářeli specifické balení. Čas udělat Fumari papá, i když, uvidíme ještě.

ČAJOVNÁM 

Přeji vám hodně zdaru, štěstí a trpělivosti se zákazníky i distributory. Tahle situace mrzí asi všechny, ale my jsme vynalézavý národ, vždycky je zde cesta. Pro Mirky Dušíny existuje způsob s vaporizačními pastami, šutry a perlami. Avšak věřte tomu, že bude lépe a tabák bude opět dostupný!

LIDU 

Když ve vašem oblíbeném podniku není co kouřit, tak už víte, proč tomu tak je. Teď myslím tabák do vodních dýmek, eh. Čajovny nemohou za to, že tabák není. Věřte, že oni by koupili i chromého osla, kdyby na něm bylo napsáno 10g balení Al Fakheru. Vždycky si můžete objednat, pro osobní spotřebu, nějakou mňamku z Německa a dát si fajn dýmku doma. Nezapomeňte však na své oblíbené podniky, které nemohou sehnat tabák. Bude lépe :)

Trpělivost!

Jakub Kopáček

6 komentářů:

  1. ahoj uz par mesiacov kupujem z nemeckych stranok vdaka tvojmu blogu, moj oblubeny tabak je fumari a vyzera to ze sa tiez uz neda nikde zohnat, kupoval som vzdy kilo fumari tabaku, teraz uz neni mozno tolko kupit, nemaju nikde na sklade z linkov ktore mas v blogu, vyskusal som aj starbuzz vintage (zase vdaka tvojej recenzii) a ten je super, ale ked mam chut na ovocny tabak tak neviem co by som mal kupit ked uz nemaju ani fumari

    dakujem za tvoj blog, dymky fajcim uz par rokov ale nevedel som ani 10% toho co som sa dozvedel tu, takato stranka mi velmi dlho chybala na cz sk scene

    OdpovědětVymazat
  2. Ahoj Romane, díky za pozitivní přístup! Fumari teď dělá neplechu, nějak se jim nechce přebalovat pro Evropu, proto ta špatná dostupnost. Zkus Maridan a Chaos, relativně nové značky tabáku, zajímavé ovocné příchute :)

    OdpovědětVymazat
  3. Ahoj, zkuste poprosit známého/kamaráda/rodinu/kohokoli, kdo jede na dovolenou do arabských zemí, aby Vám cestou zpátky koupil na letišti v duty free obchodu tabák. Ceny v Maroku byly 250g AF - 7e (příchutě jahoda, jablko, dvě jablka, něco co vypadalo jako pendrek), 250g Nakhla - 2e (příchutě stejné a dokonce jahoda za 1e). Z duty free zóny šlo dovést 1kg tabáku na osobu a je to levnější, než kupovat na tržnici, o ceně v ČR nemluvě. Je mi jasné, že pro čajovny tento postup nehrozí, ale pro osobní spotřebu proč ne.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ahoj Honzo, ano, tohle je dobrá cesta, pokud má někdo zájem o tyto značky. Bohužel, nabídka těch duty free zón není stabilní a často jsou ceny i trochu přestřelené (viz třeba Tunisko).

      Vymazat
    2. To je pravda, ale i s přirážkou za oblíbené letovisko bude cena méně, než poloviční, co u nás.

      Vymazat

Instagram